سبک زندگی

تغییر به وضعیت برتر گام نهم باور( قسمت اول)

تغییر به وضعیت برتر گام نهم باور( قسمت اول)

در سری ادامه مطالب تغییر به وضعیت برتر گام نهم باور( قسمت اول) را در بیزکالا باهم مطالعه می کنیم. این مطالب کمک شایانی در مسیر زندگی به شما می کند. اگر در عمل این مطالب انجام شود می تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.

نقش باور در موفقیت چیست؟

یکی از موضوعات اصلی در موفقیت که نقش زیادی در زندگی هممون ایفا میکنه باوره. کسانی که به چیزی باور دارن، فارغ از هر مانعی در اون زمینه به درجه ای از اطمینان رسیدن. یعنی اونا در واقع معتقدن که میتونن هر کاری رو در راستای باورشون انجام بدن و موفق هم بشن، که بهترین کاری که ما میتونیم انجام بدیم هم همینه. در هر زمینه ای از زندگی که میخوایم پیشرفت کنیم، باورهامون رو به سطح اعتقاد برسونیم و زمانی باورمون میشه اعتقادمون، همیشه راهی برای حل مشکلات داریم و در سختترین لحظه های زندگی رشد میکنیم.

این باورهامونه که مشخص میکنه که ما در چه جایگاهی و چه شرایطی داریم زندگی میکنیم.

اما باور چیه؟ همون کلمه ای که شاید یه کلمه ساده باشه اما موقع تعریفش واسمون سخت میشه. تا حالا به این کلمه فکر کردی که همین کلمه چهار حرفی چه تاثیری میتونه در زندگیت داشته باشه؟

“مردم اصولا چیزی را باور میکنند که با ذهن و تفکراتشان در تضاد نباشد. آنان تفکراتی را باور می کنند که با ذهنیت اصلی آنان در ارتباط با عملکرد جهان سازگار است، به همین دلیل است که یک باور غلط باعث ایجاد چندین باور غلط دیگر می شود” کوین ترودو

مکانیسم باور به چه شکل است؟

باور فکریه که از طرق مختلف وارد ذهن میشه و هی تکرار میشه. حالا اگه خودت بهش شکل بدی،همه چیز در زندگیت توسط خودت رقم میخوره، اما اگه این کارو نکنی دیگران برات شکلش میدن.

بزار یه داستانی رو برات بگم : پیرمردی کنار جاده ای یه دکه درست کرد و برای امرار معاش ساندویچ میفروخت. چون گوشش سنگین بود رادیو نداشت، چشمش هم ضعیف بود و بنابراین روزنامه هم نمیخوند . تابلویی بالای سر دکه اش گذاشته بود و محاسن ساندویچ هاشو نوشته بود تا مشتری جذب کنه و خودش هم کنار دکه اش همیشه افراد رو به خریدن ساندویچ تشویق میکرد ومردم هم میخریدند . کارش رونق گرفت و برای اینکه ابزار کارشو بیشتر کنه تصمیم گرفت از پسرش کمک بگیره. پسرش گفت : مگه به اخبار رادیو گوش ندادی؟ اگه وضع پولی کشور به همین شکل پیش بره، کار همه خراب میشه و یه کسادی عمومی به وجود میاد، بیا خودتو واسه این کسادی آماده کن. پیرمرد فکر کرد پسرش تحصیل کرده و حتما چیزی میدونه و چون به اخبار رادیو گوش میده و روزنامه هم میخونه پس حتماً هر چی میگه درسته . تصمیم گرفت کمتر از گذشته نون و گوشت سفارش بده، تابلوشو برداشت و دیگه مردم رو برای خریدن ساندویچ هاش دعوت نمیکرد، فروشش شدیداً افت پیدا کرد و رو به پسرش کرد و گفت حق با تو بود کسادی شروع شده.

تغییر به وضعیت برتر گام نهم باور( قسمت اول)

باورچیست؟

آنتونی رابینز میگه به فکرات شکل بده وگرنه دیگران این کارو برات میکنن و این مثال واضحی از زندگی همه ی ماست. در بیشتر مواقع، زندگی ما توسط دیگران و نظراتشون  برنامه ریزی شده. دقیقا داستان بالا که اون فرد داشت بهترین کاسبی رو میکرد اما به خاطر فکرهای پسرش تصمیماشو عوض کرد و ورشکست شد.

در جهان هوشمندی که داریم زندگی میکنم باورهامون ما رو به خودمون اثبات میکنن،یعنی دقیقا جهان آینه ماست و هر چیزی که باور کنیم رو بهمون ثابت میکنه. این حقیقت هم ترسناکه هم شگفت انگیز. اگه باور کردی پول در آوردن سخته، جهان شرایطی رو به وجود میاره که پول درآوردن واست مشکل بشه و اگه باور کردی آسونه، جهان هم
شرایطی رو ایجاد میکنه و ایده هایی بهت میده که بهت ثابت میشه پول درآوردن خیلی آسونه.

تغییر به وضعیت برتر گام نهم باور( قسمت اول)

این مکانیزم جهانیه که داریم توش زندگی میکنیم اما چرا با اینکه میدونیم این قوانین هست به نفع خودمون ازش استفاده نمیکنیم؟ وقتی موشکافانه نگاه میکنی میبینی که همش دلت میخواد بقیه و شرایط تغییر کنن در صورتی که طبق این اصل، باید اول باورهای خودتو تغییر بدی. آنتونی رابینز میگه انسان ماشین اثبات باورهاشه. روزانه چند ساعت فکر میکنی ؟ چقدر از باورهای ذهنیت خبر داری؟ اگر حس میکنی باورخاصی در ذهنت نداری باید بگم کاملا در اشتباهی و خود این طرز تفکر میشه یه باوردرباره باور. رفتار و شخصیت تمامی افراد خروجی باورهای خودشون و قدرت دادن به اون باورهاست.در ابتدا با چند بار فکر کردن به یه موضوع، باورمون ایجاد میشه و طبق قانونی که در بالاگفتیم جهان هستی کمک میکنه که بیشتر تجربه اش کنیم و یک چرخه ایجاد میشه. بزار اینجوری بگم
باور »»»تجربه کردن »»»  باور »»»»  تجربه کردن»»باور » تجربه کردن »»» مثلا در یه رابطه ای هستی و شاید باور داشته باشی که طرفت دوستت نداره، تمام تمرکزت میره روی همین مساله و ذهنت دنبال شواهدی میگرده که باورت رو تقویت کنه. حتی اگه شواهدی نداشته باشی چون تمرکزت روی این مساله رفته، بالاخره مغزت مدرکی میسازه و با دیدن ریزترین تجربه منفی، این باور منفی تر شده و محکمتر.بیاین چرخه رو بزرگتر کنیم. باور پتانسیل وجودی شما نتیجه عمل »»» باور محکم تر و مجددا این چرخه تکرار میشه.

تو باور داری طرفت دوستت نداره، »»» این باور پتانسیلت رو ضعیف میکنه یعنی دیگه اون کارهایی که قبلا میکردی که علاقه بین
شما رو بیشتر کنه رو کنار میزاری و این از زبان بدنت، حرفهایی که میزنی و کارهایی که میکنی مشخص میشه.

طبق این روال ، کارهایی که انجام میدی دیگه خوب نیستن و در نتیجه باورت  محکمتر میشه و میگی : دیدی گفتم؟ دیدی گفتم منو دوست نداره؟ البته عکس این قضیه هم صادقه. هر کاری که میخوای بکنی طبق این چرخه، از باور شروع
میشه.صد در صد باور کن که به چیزی که میخوای میرسی. با هر شواهدی مغزت روگول بون و بگو : دیدی گفتم! این چرخه دقیقا همون چیزیه که افراد موفق رو روز به روزموفق و موفق تر و افراد بدبخت رو روز به روز بدبخت تر میکنه! دوست من به چرخه گیر نده و فقط سعی کن ازش در جهت مثبت بهره ببری. اما باورها چطور شکل میگیرن؟ از زمانی که به دنیا میایم، شکل گیری باورهامون شروع میشه و هر چی میبینیم، میشنویم و تجربه میکنیم در باورسازی بهمون کمک میکنه.درست از همون زمان خانواده، محیط زندگی، دوست و اطرافیانمون و وای وای از رسانه،همشون کمک کردن که باورهای اصلی ما شکل بگیره و البته بیشتر از بین بره. باورهادقیقا مثل یه ویروس ذهنی 99 درصد جامعه را درگیر کردن و راحت و ساده از فردی به فردی دیگه منتقل میشن. خبر بد اینه که در مسیر رشدت از بچگی تا الان، بدون هیچ
اختیاری این باورها رو از جامعه یا خانواده ات گرفتی . پس باور امروز ما، محصول یه روز و یه ماه و یه سا ل نیست و محصول یه عمره. نکته جالب اینجاست که تغییر این باورها خیلی سخت اما خب غیر ممکن نیست.

تغییر به وضعیت برتر گام نهم باور( قسمت اول) به پایان رسید.

5 نظر در “تغییر به وضعیت برتر گام نهم باور( قسمت اول)

  1. رشید گفت:

    درسته حرفاتون کاملا موافقم

  2. lady گفت:

    همه چیز از ماست

  3. منفرد گفت:

    احسنت

  4. سینا گفت:

    مطالب خوب و مفیدی بود

  5. محمد رضا گفت:

    عرض ادب به نظرم عالی بود در مورد باور خیلی روون وخودمونی بیان کرده بودید .باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *